Noua BMW R 1300 GS – toate informațiile, toate datele.

Articol preluat din revista Motorradonline.de

100 de ani de motociclete BMW – și R 1250 GS a devenit istorie.

Noul BMW R 1300 GS: “next level GS” cu un nou motor boxer și o nouă suspensie, cu o greutate semnificativ redusă și o competență superioara vechiului BMW GS 1250 a fost lansat la Berlin.

BMW R 1300 GS

Motorul Boxer nou al BMW R 1300 GS

Motor Boxer GS 1300 SHIFT CAM

Despre motorul Boxer: Această evoluție pentru anul 2024 ridică Flat Twin-ul bavarez pentru BMW R 1300 GS de la 1.254 la exact 1.300 de centimetri cubi. Numărul rotund este rezultatul unor cilindri și pistoane cu diametru de 106,5 milimetri și o cursă a pistonului de 73 milimetri. Comparativ cu 1250er, diametrul crește cu 4 milimetri, iar cursa este cu 3 milimetri mai scurtă. Astfel, bicilindrul, care rămâne răcit cu aer și apă, se învârte până la 9.000 de rotații pe minut. Puterea sa maximă, de 145,5 CP (107 kW), o atinge deja la 7.750 de rotații pe minut, iar cuplul maxim, de 149 Nm, la 6.500 de rotații pe minut. Asta înseamnă aproape 10 CP mai mult decât 1250er, la aceeași turație nominală, și 6 Nm mai mult, cu 250 de rotații pe minut mai sus.

Arborele cu came reglabil și compresie mai mare

Pentru aceasta, tehnicienii BMW au mărit diametrul supapelor cu câțiva milimetri și au crescut din nou rata de compresie pentru BMW R 1300 GS, de la 12,5:1 la 13,3:1. A fost adoptat Shift Cam-ul deja testat, cu două profile de arbore cu came de admisie care se schimbă în funcție de turație și încărcare pentru sarcini parțiale și complete. În zona de sarcină parțială, camele pentru cele două supape de admisie diferă de asemenea. Această deplasare a fazelor asigură un vârtej și o turbulență pronunțată în camera de ardere pentru amestecul care intră. Eficiența combustiei crește – consumul de combustibil este optimizat. În ciuda alezajului mare, este suficientă o singură bujie centrală, combinată cu senzori de detonare.

Boxerul devine simetric vizual

De asemenea, BMW a plasat mecanismele de acționare ale arborelui cu came pe fiecare latură individual pe cilindru. La cilindrul stâng, care în direcția de deplasare este încă la câțiva centimetri în fața cilindrului drept – din cauza pivotului, lanțul de distribuție pentru capul dohc se află în spatele cilindrului, iar pentru cilindrul drept opus în față. Acest lucru echilibrează asimetria în vedere din față. După cum era obișnuit, lichidul de răcire înconjoară componentele puternic încărcate termic ale BMW R 1300 GS, cum ar fi capetele cilindrilor și părțile cilindrilor, în timp ce vântul din mers continuă să fie utilizat suplimentar pentru răcire – pentru acest lucru, boxerul este, la urma urmei, predestinat.

Cutia de viteze sub motor

La cutia de viteze sunt mai multe schimbări: Cutia de viteze cu 6 trepte – în continuare de la furnizorul japonez Musashi – se află acum dedesubt și nu mai în spatele motorului. Acest lucru reduce lungimea totală a motorului boxer și scade greutatea. Cu această reconfigurare, BMW a redus greutatea grupului motopropulsor al BMW R 1300 GS cu 6,5 kilograme. Conform BMW,  cutia de viteze și cardanul, care au fost afectate de rechemări in service pentru modelul 1250er, au fost consolidate. Asistentul de schimbare rămâne un echipament opțional, iar viteza maximă rămâne limitată electronic la 225 km/h.

BMW R 1300 GS cu șasiu nou și mai ușoară cu 12 kilograme

În total, BMW R 1300 GS ar trebui să fie mai ușoară cu 12 kilograme. O R 1250 GS bine echipată a avut ultima oară o greutate de 260 de kilograme pe cântarul revistei MOTORRAD. Astfel, noul enduro Boxer, cu un echipament comparabil și cu rezervorul plin de benzină – 19 litri în loc de 20 – ar trebui să cântărească puțin sub 250 de kilograme. BMW menționează o greutate la gol de 237 de kilograme, cu un rezervor de aluminiu umplut la 90% și echipamentul de bază. Greutatea maximă admisă rămâne neschimbată, la 465 de kilograme. Câteva trucuri au ajutat la această reducere, cum ar fi eliminarea din echipamentul de bază  al suportului principal, a suportului pentru bagaje și a roții de reglare pentru amortizorul standard din spate, dar și noua baterie de litiu-ion și reducerea cu un litru a capacității rezervorului.

Cadru nou din oțel și aluminiu

Până acum, un cadru din țeavă de oțel în formă de spalier înconjura motorul, iar țevile de oțel formau și baza pentru partea din spate. Pentru BMW R 1300 GS, inginerii au optat pentru o nouă construcție cu un cadru principal din plăci de oțel. Acesta ar trebui să aibă valori de rigiditate mai mari decât cadrul GS 1250er și, împreună cu propulsia boxer mai compactă, să asigure o centralizare a maselor în jurul centrului de greutate al vehiculului. Acest lucru ar trebui să ofere un manevrare mai agilă, precum și o stabilitate la frânare și o precizie la direcție îmbunătățite.

Suspensie noua pe fata : Evo Telelever

Pentru a îmbunătăți în continuare comportamentul deja renumit de bun în mers, BMW a revizuit și sistemul Telelever. Din construcție, brațele furcii se înclină ușor în timpul mișcărilor amortizorului frontal. Deoarece țevile de scufundare și de alunecare nu permit această mișcare, este necesară o montare flexibilă a brațelor la puntea superioară a furcii. La R 1250 GS, BMW a rezolvat acest lucru folosind rulmenți cilindrici. În cazul noului BMW R 1300 GS, brațele furcii sunt însă fixate ferm în puntea superioară a furcii. Pentru ca ghidonul să nu participe la mișcarea de înclinare, acesta nu este fix, ci este îmbinat cu un element flexibil din oțel inoxidabil la puntea superioară a furcii. Aceasta ar trebui să echilibreze mișcările în față și în spate, dar să permită mișcări de direcție ca de obicei.

Sistemul de ghidare a roții frontale numit acum Evo Telelever, cu o cursă de suspensie constantă de 190 de milimetri, dar cu țevi de alunecare mai groase (45 în loc de 37 de milimetri), mărește, conform BMW, rigiditatea la torsionare a parții frontale a șasiului. Reglajul suplimentar al Telelever vizează articulația sferică de pe puntea inferioară a furcii, unde un rulment cu role suplimentar reduce forțele de desprindere, ceea ce ar trebui să beneficieze preciziei direcției. ZF Sachs furnizează amortizoarele pentru față și spate.

Suspensie spate: Evo Paralever cu axa basculantă

Suspensie BMW Evo Paralever

Suspensia spate poarta numele de Evo Paralever oferă un curs de 200 de milimetri. Cu brațul oscilant unilateral mai lung și montarea sa întărită – pentru prima dată cu o axă basculantă continuă în cadru – Evo Paralever este, de asemenea, mai rezistent la torsionare, ceea ce ar trebui să ofere o stabilitate mai mare în mers și un feedback mai precis.

Reglaje fine pentru șasiul deja consacrat al BMW GS

Doar mici modificări sunt la ampatament (de la 1.514 la 1.518 milimetri) și unghiul pivotului de direcție (de la 64,3 la 63,8 grade). Există, însă, o diferență mai mare la alinierea roților – Nachlauf sau Trail – (de la 100,6 la 112 milimetri). Dimensiunile roților rămân neschimbate, cu 120/70-19 în față și 170/60-17 în spate. Rotile sunt oferite în continuare opțional în aliaj de aluminiu sau în versiunea cu spițe încrucișate. Discurile de frână din față cresc în diametru cu 5 la 310 milimetri, discul din spate cu 9 la 285 milimetri.

Frâne noi de la Brembo

Etrierele pentru BMW R 1300 GS sunt livrate de catre Brembo si nu de Hayes ca la modelele anterioare. , In față noile etriere sunt montate radial si au patru pistoane, iar etrierul spate are două pistoane. Sistemul ABS anterior, care era parțial integrat și optimizat pentru înclinații, a fost inlocuit cu un sistem complet integrat, în care presiunea de la ambele manete de frână este întotdeauna distribuită optim pe ambele roți.

Preț și echipamente

Cu un preț de bază de 19.100 euro, BMW R 1300 GS este cu 800 de euro mai scumpă decât modelul anterior, R 1250 GS. Totuși, vine cu un echipament standard extins: mânere încălzite, protecții pentru mâini cu semnalizatoare LED integrate, control al presiunii în anvelope RDC, reglare a momentului de torsiune a motorului MSR, pilot automat DCC cu funcție de frânare, sistem de pornire fără contact Keyless, baterie de litiu-ion și compartiment pentru încărcarea smartphone-ului cu USB și priză de 12 volți.

Standardele moderne includ de asemenea 4 moduri de condus (Eco, Rain, Road și Enduro), controlul alunecării DTC, asistent dinamic de frânare DBC și asistent pentru pornirea în rampă HSC, precum și ecranul TFT color de 6,5 inch cu conectivitate integrată.

BMW R 1300 GS disponibil din noiembrie 2023

Dotări opționale pentru BMW R 1300 GS includ noul șasiu semi-activ DSA cu rată variabilă de amortizare, precum și un sistem adaptiv de reglare a înălțimii pentru scăderea cu 30 de milimetri în poziția de parcare și la viteze reduse. De asemenea, noul pentru Boxer-GS este un parbriz cu reglare electrică. Alte dotări opționale noi sunt sistemele de asistență pentru radarul de distanță ACC, avertizarea coliziunii frontale FCW și avertizarea schimbării benzii SWW, reunite sub denumirea de Riding Assistant. Lumina adaptivă pentru curbe este realizată de BMW în viitor cu farul simetric Matrix-LED și cu elementele de lumini de zi, dispuse în formă de X, care pot fi activate. Încălzirea scaunului este, de asemenea, disponibilă ca opțiune.

GS Triple Black, Trophy și Opțiunea 719 Tramuntana pentru 2024

Triple Black, GS Trophy și Opțiunea 719 Tramuntana sunt variantele preconfigurate alături de versiunea standard albă. BMW R 1300 GS ar trebui să fie disponibilă în reprezentante începând cu 4 noiembrie 2023. Am rezumat aici toate datele disponibile până acum:

  • BMW R 1300 GS – Date
  • Producător: BMW
  • Model: R 1300 GS
  • Tip: Motor boxer cu doi cilindri, patru timpi
  • Diametru conductă de admisie: Ø 52 mm
  • Ambreiaj și transmisie: Ambreiaj în baie de ulei cu mai multe discuri (Anti-Hopping)
  • Transmisie cu 6 trepte (opțional cu asistent de schimbare)
  • Alezaj x cursă: 106,5 x 73,0 mm
  • Capacitate cilindrică: 1300 cm³
  • Raport de compresie: 13,3:1
  • Putere: 107 kW (145 CP) la 7.750 rpm
  • Cuplu: 149 Nm la 6.500 rpm
  • Zgomot la ralanti: 90 dB (A)
  • Cadru: Cadru de pod din elemente de oțel, motorul contribuind la rigiditate
  • Cadru spate din aluminiu, înșurubat
  • Furcă: Telescop cu articulație longitudinală, Ø 45 mm
  • Amortizor de direcție: Hidraulic

Frane:

  • Fata: 2 discuri (310 mm) cu etriere cu patru pistoane
  • Spate: 1 disc (285 mm) cu etrier cu două pistoane

Sisteme de asistență:

  • ABS (integral), optimizat pentru înclinație
  • Controlul alunecării DTC, optimizat pentru înclinație
  • Reglarea momentului de torsiune al motorului MSR
  • Control dinamic al frânei DBC
  • Controlul vitezei de croazieră cu funcție de frânare DCC
  • Echipamente opționale: Sisteme radar (ACC, FCW, SWW)

  • Roți față/spate: 3.00 x 19, 4.50 x 17
  • Anvelope față/spate: 120/70 R 19 , 170/60 R 17
  • Ampatament: 1.518 mm
  • Unghiul pivotului de direcție: 63,8 grade
  • Aliniere (Nachlauf, Trail) : 112 mm
  • Cursă de suspensie față/spate: 190 mm (Evo Telelever) / 200 mm (Evo Paralever)
  • Echipamente opționale: Șasiu DSA, reglare înălțime adaptivă
  • Înălțimea scaunului: 850 mm (opțional diferite perne și înălțimi ale scaunului)
  • Greutate: 237 kg (90% umplere rezervor, echipament de bază)
  • Greutate maximă admisă: 465 kg
  • Capacitate rezervor: 19 litri
  • Viteză maximă: 225 km/h
  • Interval de service: 10.000 km (sau anual)
  • Preț: începând de la 19.100 euro

BMW R 1300 GS Tip KA1

Denumirea internă pentru BMW R 1300 GS este, conform surselor din interior, KA1.

Astfel, KA1 (modelul de bază R 1300 GS) succeed modelului K50 (R 1200/1250 GS începând din 2013). De asemenea, în 2019, BMW a înregistrat denumirea de model M 1300 GS la Oficiul German pentru Brevete și Mărci. Varianta M ar putea include părți din carbon și jante din aluminiu forjat, economisind astfel câteva kilograme și având o greutate de sub 230 de kilograme (cu rezervorul plin).

Noua familie de modele GS începând cu 2024

Cum s-ar putea diversifica familia GS începând cu 2024 a fost deja sugerat pe pagina web a BMW Motorrad, în secțiunea de Service. Aici, proprietarii de BMW pot înregistra serviciile pentru clienți. Ei selectează modelul lor dintr-un meniu. Și exact acolo au apărut viitoarele modele GS. Pe lângă R 1300 GS a fost listată și M 1300 GS. Și R 1400 GS (Adventure), care, conform zvonurilor, nu va primi cu adevărat o creștere a capacității cilindrice.

BMW R 1300 GS, M 1300 GS și R 1400 GS

Cu aceste variante de model, următoarea împărțire ar fi posibilă: BMW R 1300 GS ar fi GS-ul “complet obișnuit”, BMW R 1400 GS ar înlocui – fără o creștere reală a capacității cilindrice – varianta Adventure, care de altfel nu a apărut în meniu. Iar M 1300 GS ar putea fi o versiune extrem de sportivă a Boxer-GS – fie orientată spre offroad, fie spre onroad. GS, abrevierea, reprezintă teren și stradă, fiind folosită în acest sens încă din 1980.

Concluzie

Așteptările față de noua Boxer-GS au fost mari, mai ales în contextul aniversării a 100 de ani. BMW a create o motocicleta care are toate sansesele sa continue povestea de success a vechiului GS: Cu 145 CP, 149 Nm și 237 kilograme (echipament de bază cu rezervor de 19 litri încărcat 90%) Boxer-GS este mai puternic și mai pregătit pentru anii care vor urma. Noua motocicleta va fi disponibila incepand cu 4 noiembrie 2023 în Germania cu un pret de la 19.100 euro.

V-ar mai putea interesa:

Transmisia la Motociclete: Lanț, Curea sau Cardan?

Lanțurile moto etanșate sau sigilate: O-Ring X-Ring Z-Ring

Scroll to Top