
Cu noua varianta GS vine și noul Boxer de 1300 cmc, care va a echipa alte modele R de la BMW începând cu 2024.
Cel mai important model de la BMW, marele GS primește primul noul motor Boxer. Începând cu 4 noiembrie 2023, va incepe livrarea modelului R 1300 GS. Din 2024, alte modele de 1300 cmc vor urma: GS Adventure, RT, R și RS.
Structura de baza a motorului Boxer a fost păstrata: 2 cilindri opuși in 4 timpi, cu intervale de aprindere egale. Ambii cilindri sunt transversali față de direcția de mers, optim plasați în vântul răcoritor, arborele cotit este longitudinal în direcția de mers, iar transmisia finala a puterii către roata din spate se face printr-un arbore cardanic. BMW păstrează acest principiu de 100 de ani – din 1923.

Evoluția motorului Boxer la BMW
Începând cu anul 2013, motorul Boxer de la BMW este răcit și cu apă, în special în locurile cu solicitare termică ridicată. Cu ocazia acestui mare pas evolutiv, BMW a inversat atât admisia cat și evacuarea cu 90 de grade și a trecut de la ambreiajul uscat cu o singură placă la un ambreiaj umed, cu mai multe discuri în baie de ulei, având astfel un circuit de ulei comun.
În 2018, a fost introdus sistemul variabil de control al supapelor (VVA – Variable Valve Actuation) numit Shift Cam care permite motorului să regleze modul în care supapele se deschid și se închid, în funcție de regimul de rotație și de cerințele de putere, oferind astfel un echilibru optim între putere, cuplu și eficiență.
Acest sistem permite motorului sa comute între 2 profiluri diferite de came de admisie, pentru sarcină parțială și sarcină completă – simultan pentru un cuplu mai mare, mai multă putere și un consum de combustibil redus.

Noua generație Boxer cu 1.300 cmc, 145 CP, 149 Nm
Noua generație Boxer cu 1.300 cmc, 145 CP, 149 Nm
Capacitatea cilindrică a noului motor crește de la 1.254 la 1.300 cmc. Numărul rotund este obținut cu ajutorul cilindrilor și a pistoanelor de 106,5 milimetri fiecare, și a unui curse a pistonului de 73 milimetri.
Comparativ cu modelul 1250, diametrul cilindrului crește cu 4 milimetri, în timp ce cursa pistonului este mai scurtă cu 3 milimetri.
Astfel motorul, care este în continuare răcit atât cu aer cat și cu apă, se rotește până la 9.000 de rotații pe minut și atinge o putere maximă de 145,5 CP (107 kW) la 7.750 rotații pe minut, iar cuplul maxim de 149 Nm la 6.500 rotații pe minut.

Aceasta înseamnă aproape 10 CP în plus față de motorul 1250, la aceeași turație nominală, precum și 6 Nm în plus, la 250 de rotații pe minut mai sus. Cuplul, conform BMW, ar trebui să fie simțitor mai puternic pe întregul spectru de turație, în special în zona utilizabila între 3.600 și 7.800 de rotații pe minut, unde se presupune că sunt in mod constant disponibili peste 130 Nm.
Shift Cam și compresie mai mare pentru modelul de 1300 cmc

Supape de admisie și de evacuare noi
Pentru aceasta, tehnicienii BMW au mărit diametrele supapelor: cele două supape de admisie pentru fiecare cilindru cresc de la 40 la 44 de milimetri, iar cele două supape de evacuare cresc de la 34 la 35,6 milimetri. În plus, a fost mărit raportul de compresie, de la 12,5:1 la 13,3:1. A fost adoptat sistemul Shift-cam, cu două profile de came de admisie care se comută în funcție de turație și încărcare, pentru sarcină parțială și sarcină completă.

În zona de sarcină parțială, camele pentru cele două supape de admisie diferă de asemenea. Această decalare a fazelor asigură un vârtej și o turbulență pronunțată a amestecului care intră în camera de ardere.
Performanță sporită cu același consum
Eficiența arderii continuă să crească, iar consumul de combustibil este optimizat. Conform datelor producătorului, consumul rămâne neschimbat fata de motorul Boxer de 1250 cmc, în ciuda performanței sporite. Aprinderea este asigurata de o singură bujie centrală per cilindru, combinată cu senzori de detonație.
Boxer de 1300 cmc simetric din punct de vedere optic
BMW plasează mecanismele de acționare ale arborelui cu came separat pentru fiecare parte a cilindrului. La cilindrul stâng, care în direcția de deplasare este în continuare poziționat câțiva centimetri în fața cilindrului drept, datorită poziției fusului maneton, lanțul de distribuție pentru capul DOHC se află în spatele cilindrului, în timp ce la cilindrul drept opus este în față.

Ca și înainte, lichidul de răcire curge în mod direcționat în jurul capetelor cilindrilor și parțial în jurul cilindrilor, în timp ce vântul în mișcare continuă să fie utilizat pentru răcire.
Se pare că noul motor boxer de 1300 cmc nu mai are un ax de echilibrare separat, ci are are contragreutăți pe arborele cotit și pe generatorul electric (alternator). Cu un ax mai puțin în sistemul de propulsie, se pare că direcția de rotație a arborelui cotit și a arborelui cardanic se schimbă. Momentul de înclinare specific boxerului la schimbarea sarcinii a fost deja în mare măsură compensat și prin urmare eliminat la modelul predecesor.
Cutie de viteze sub motorul Boxer
Poziția de montare a cutiei de viteze se schimbă: cutia de viteze cu 6 trepte este acum plasată acum sub motor. Acest lucru reduce lungimea totală a motorului Boxer și scade greutatea. Conform BMW, Boxer-ul de 1300 cmc este cu 3,9 kilograme mai ușor decât modelul de 1250 cmc, iar la intregul sistem de propulsie s-au reușit economii de greutate de până la 6,5 kilograme. Asistentul de schimbare, care practic nu adaugă greutate, rămâne un echipament opțional.
Firma japoneză Musashi continuă să furnizeze cutia de viteze. După rechemarea în service și actualizarea software-ului pentru BMW R 1250 GS din cauza unor arbori de intrare in cutia de viteze care s-au rupt , pentru R 1300 GS software-ul a fost îmbunătățit corespunzător, iar părțile mecanice ale cutiei de viteze au fost întărite.
Concluzie
După 100 de ani de evoluție a motorului Boxer la BMW, noul model de 1300 cmc este cel mai puternic și ,probabil, cel mai bun motor Boxer bicilindric de până acum.
Cu exact 1.300 cmc, precum și o putere maximă de 145 CP și 149 Nm motorul este la fel de economic ca și ultimul motor Boxer de 1250 cmc.
Noua BMW R 1300 GS – toate informațiile, toate datele.
Transmisia la Motociclete: Lanț, Curea sau Cardan?
Principalele tipuri constructive de cadre pentru motocicletă