Cadrul sau sașiul motocicletei este o parte componenta a trenului de rulare și reprezintă structura esențială care susține motorul, componentele și motociclistul. Tipul de cadru ales pentru o anumită motocicletă depinde în mare măsură de scopul și utilizarea sa, fie că e vorba de curse, turism, mers în oraș sau off-road. Iată principalele tipuri constructive de cadre pentru motociclete:
1. Cadrul de tip Single Cradle (Single Cradle Frame)

Cadrul Single Cradle este un tip de cadru pentru motociclete care este format dintr-o singură grindă longitudinală care se întinde de la furca din față până la motor. Acest tip de cadru este o versiune simplificată a cadrului Double Cradle, care are două grinzi longitudinale. Este unul dintre cele mai vechi tipuri de cadre folosite pentru motociclete, fiind simplu și eficient în designul său.
Caracteristici tehnice:
- Format dintr-un tub principal care începe de la capul cadrului și se înclină în jos pe o parte a motorului.
- Poate avea diverse tuburi secundare pentru a oferi stabilitate și sprijin.
Domeniu de utilizare:
- De obicei, este folosit la motocicletele off-road, enduro și la unele modele clasice sau vintage.
Materiale
- În principal oțel datorită durabilității și costului scăzut, dar pot exista modele fabricate din aliaje de aluminiu sau, în cazuri rare, fibră de carbon pentru performanțe mai bune și greutate redusă.
Avantaje
- Simplicitate
- Costuri de producție reduse
- Ușor de reparat în caz de deteriorare
Dezavantaje
- Rigiditate redusă în comparație cu alte tipuri de sasiuri, precum Double Cradle sau Twin Spar.
- Poate să nu ofere protecție suficientă pentru motor în cazul unor impacturi din anumite unghiuri.
2. Cadrul de tip Double Cradle (Double Cradle Frame)

Cadrul de tip Double Cradle este un tip de cadru pentru motociclete care este format din două grinzi longitudinale care se unesc în partea frontală și cea posterioară a motocicletei. Numele său provine de la faptul că elementele sale înconjoară motorul de pe ambele părți, asemănător cu un “leagăn” (cradle în engleză). Conceptul de sasiu Double Cradle a fost utilizat pentru prima dată la începutul secolului al XX-lea și a devenit rapid standardul pentru multe dintre motocicletele de epocă.
Caracteristici tehnice:
- Cadrul de tip Double Cradle este format din două grinzi longitudinale care se unesc în partea frontală și cea posterioară a motocicletei.
- Se fixează pe partea de sus și partea de jos a motorului, oferind un suport solid.
- Unele variații ale cadrelor Double Cradle pot avea o secțiune intermediară care leagă tuburile laterale pentru o rigiditate suplimentară
Domeniu de utilizare:
- Acest tip de cadru este folosit pe scară largă în motocicletele cruiser, touring, dar și în anumite modele sportive sau off-road.
Materiale:
- Majoritatea cadrelor Double Cradle sunt fabricate din oțel sau aliaje de oțel datorită rezistenței și durabilității acestor materiale.
- Cu toate acestea, pentru a economisi greutate, unele motociclete de înaltă performanță sau de curse pot folosi aliaje de aluminiu sau chiar fibră de carbon în structura sasiului.
Avantaje:
- Rezistență și durabilitate: Designul Double Cradle oferă un cadru robust care poate suporta greutatea motorului și a motociclistului.
- Protecție: Înconjurând motorul, cadrul oferă un anumit nivel de protecție în caz de impact.
- Flexibilitate: Poate fi adaptat pentru diferite tipuri și mărimi de motoare.
- Simplicitate: Este relativ simplu de fabricat și reparat în comparație cu alte tipuri de sasiuri.
Dezavantaje:
- Greutate: Designul său robust poate adăuga greutate suplimentară la motocicletă.
- Rigiditate: Chiar dacă acest tip de cadru este solid, nu poate oferi aceeași rigiditate ca un cadru monocoque sau twin-spar în anumite aplicații, cum ar fi motocicletele de înaltă performanță.
3. Cadrul Backbone (Backbone sau Spine Frame)

Cadrul Backbone este un tip de cadru pentru motociclete care este format dintr-o singură grindă longitudinală care se întinde de la furca din față până la motor. Acest tip de cadru este o versiune simplificată a cadrului de tip Double Cradle, care are două grinzi longitudinale.
Caracteristici tehnice:
- Dispune de un tub central care se extinde de la capul sasiului către partea posterioară a motocicletei.
- Brațele pivotului sunt de obicei atașate la capătul din spate al sasiului backbone.
Domeniu de utilizare:
- Cadrul Backbone este adesea folosit pentru motociclete de oraș sau modele ușoare, unde greutatea și simplicitatea sunt esențiale.
- În general, cadrul Backbone este o alegere bună pentru motocicletele de dimensiuni medii și mici. Cadrul Backbone oferă o combinație bună de cost, disponibilitate, durabilitate și manevrabilitate.
Materiale:
- Oțel datorită durabilității și costului său relativ scăzut.
- Aliaje de aluminiu pentru o greutate redusă și o rigiditate mai mare în anumite modele high-end.
Avantaje
- Simplicitate: Designul său minimal face montarea și demontarea ușoare.
- Greutate redusa: Ideal pentru motocicletele care trebuie să fie agile și ușor de manevrat.
- Costuri de producție reduse datorită numărului redus de componente.
Dezavantaje:
- Rigiditate redusă: Sasiul poate să nu fie la fel de rigid ca alte tipuri de sasiuri, afectând potențial manevrabilitatea și performanța la viteze mari.
- Protecție redusă: Datorită designului său deschis, motorul și alte componente pot fi mai expuse la daune în cazul unui accident.
4. Cadrul Spine

Cadrul Spine este un tip de cadru pentru motociclete care este format dintr-o structură de cadru integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul. Suspensiile spate sunt conectate direct la structură, fără utilizarea unor brațe sau brațe oscilante.
Principala diferență între cadrul Backbone și cadrul Spine este modul în care sunt susținute suspensiile spate. Cadrul Backbone folosește o singură grindă longitudinală care se întinde de la furca din față până la motor. Suspensiile spate sunt susținute de această grindă, de obicei prin intermediul unor brațe sau brațe oscilante. Cadrul Spine folosește o structură de cadru integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul. Suspensiile spate sunt conectate direct la structură, fără utilizarea unor brațe sau brațe oscilante.
Această diferență de design are câteva consecințe pentru performanțele motocicletei. Cadrul Backbone este, în general, mai ușor decât cadrul Spine. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Backbone nu trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate. Cadrul Backbone oferă, de asemenea, o manevrabilitate mai bună decât cadrul Spine. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Backbone nu are structuri de susținere suplimentare care ar putea limita mișcarea suspensiilor spate.
Caracteristici tehnice:
- Structură de cadru integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul.
- Suspensiile spate sunt conectate direct la structură, fără utilizarea unor brațe sau brațe oscilante.
Materiale:
- Oțel datorită durabilității.
Avantaje:
- Rigiditate: Cadrul Spine este, în general, mai rigid decât alte tipuri de cadre, ceea ce duce la o manevrabilitate mai bună la viteză mare și la o stabilitate mai mare.
- Durabilitate: Cadrul Spine este, de asemenea, mai durabil decât alte tipuri de cadre, deoarece nu are componente mobile care ar putea fi deteriorate.
- Manevrabilitate: Cadrul Spine oferă o manevrabilitate mai bună decât cadrele cu suspensii spate susținut de brațe sau brațe oscilante. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Spine nu are structuri de susținere suplimentare care ar putea limita mișcarea suspensiilor spate.
Dezavantaje:
- Greutate: Cadrul Spine este, în general, mai greu decât alte tipuri de cadre. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Spine trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate.
- Cost: Cadrul Spine este, de asemenea, mai scump decât alte tipuri de cadre. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Spine este mai complex de fabricat.
5. Cadrul Perimetral (Perimeter Frame)

Este un tip de cadru de motocicletă care a fost conceput pentru a oferi o rigiditate crescută și o mai bună manevrabilitate. Este caracterizat de un design în care cadru înconjoară exteriorul motorului, formând un “perimetru” în jurul componentelor vitale. Cadrul perimetral a fost introdus pentru prima dată în cursele de motociclete pentru a îmbunătăți performanța și manevrabilitatea. Ulterior, tehnologia s-a extins și la motocicletele de stradă. Cadrul Perimeter Frame este, în general, mai rigid decât cadrul diamond frame, dar mai puțin rigid decât cadrul monococă.
Caracteristici tehnice:
- Este format din două grinzi longitudinale care se întind de la furca din față până la motor.
- Designul perimetral oferă o rigiditate crescută, în special în secțiunile laterale ale cadrului.
Utilizare:
- Acest tip de cadru este cel mai des întâlnit la motocicletele sportive și de performanță datorită beneficiilor sale în termeni de rigiditate și manevrabilitate.
Materiale:
- Aliaje de aluminiu sunt cele mai frecvente datorită combinației dintre greutate redusă și rigiditate crescută.
- Oțel este folosit în unele modele, în special în cele cu buget mai redus.
- Fibră de carbon în modelele high-end sau de curse pentru o rigiditate maximă și o greutate minimă.
Avantaje:
- Rigiditate crescută: Îmbunătățește manevrabilitatea și performanța la viteze mari.
- Distribuție a greutății: Permite o poziționare mai bună a componentelor pentru o distribuție optimă a greutății.
- Protecție îmbunătățită: Motorul și componentele interne sunt mai bine protejate în caz de impact.
Dezavantaje:
- Greutate: Cadrul Perimeter Frame este, în general, mai greu decât cadrele diamond frame. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Perimeter Frame trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate.
- Cost: Cadrul Perimeter Frame este, de asemenea, mai scump decât cadrele diamond frame. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Perimeter Frame este mai complex de fabricat.
Cadrul Perimetral este preferat în special pentru motocicletele de performanță unde rigiditatea și manevrabilitatea sunt esențiale. În ciuda costului său mai mare, beneficiile în termeni de performanță justifică investiția pentru mulți entuziaști și piloți de curse.
6. Cadrul Deltabox (Deltabox Frame)

Este un design specific de cadru pentru motociclete, dezvoltat inițial de Yamaha, care este caracterizat prin forma sa triunghiulară (sau “delta”) și oferă o combinație de rigiditate înaltă cu o greutate redusă. Dezvoltat inițial de Yamaha în anii ’80, Deltabox a reprezentat un pas înainte semnificativ în tehnologia cadrului de motocicletă și a fost rapid adoptat și adaptat de alți producători.
Cadrul Deltabox este format dintr-o structură de cadru integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul. Cadrul Deltabox este, în general, mai rigid decât cadrele diamond frame și de tip Double Cradle, dar mai greu.
Caracteristici tehnice:
- Design triunghiular care oferă o rigiditate structurală crescută.
- De obicei, are două laturi care se extind oblic de la zona furcii din față către partea din spate, întâlnindu-se în apropierea brațului pivotului.
Utilizare:
- În general, cadrul Deltabox este o alegere bună pentru motocicletele de dimensiuni medii și mari și pentru motocicletele care necesită o rigiditate și o stabilitate ridicate.
- Cadrul Deltabox este, de asemenea, o alegere bună pentru motocicletele care necesită o manevrabilitate excelentă.
Materiale:
- Aliaje de aluminiu sunt cele mai comune datorită raportului optim dintre greutate și rezistență.
- Fibră de carbon și alte materiale compozite pot fi utilizate în modelele de top sau de curse pentru performanță maximă.
Avantaje:
- Rigiditate crescută: Deltabox oferă o structură foarte rigidă, ceea ce îmbunătățește manevrabilitatea.
- Performanță aerodinamică: Forma sa poate ajuta la optimizarea fluxurilor de aer.
- Durabilitate: Cadrul Deltabox este, de asemenea, foarte durabil, deoarece nu are componente mobile care ar putea fi deteriorate.
Dezavantaje:
- Cost de producție: Tehnologia și materialele utilizate pot face ca Deltabox să fie mai costisitor decât alte tipuri de sasiuri.
- Greutate: Cadrul Deltabox este, în general, mai greu decât alte tipuri de cadre. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Deltabox trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate.
- Reparare complicată: Datorită designului său specific, reparațiile pot fi mai dificile și mai costisitoare.
Sasiul Deltabox a devenit un standard în lumea motocicletelor sportive datorită avantajelor sale clare în termeni de performanță și manevrabilitate. Cu toate acestea, ca și cu orice tehnologie avansată, vine și cu costuri și complexități suplimentare.
7. Cadrul tip spalier (Trellis Frame)

Este un tip de cadru de motocicletă caracterizat prin utilizarea mai multor bare sau tuburi legate între ele într-o formă de rețea sau “treliș”, oferind o combinație de rigiditate și flexibilitate. Sasiul tip treliș a fost popularizat în principal de producători europeni, precum Ducati și KTM, deși conceptul de a folosi un design de rețea pentru sasiurile de motociclete exista de mult timp.
Caracteristici tehnice:
- Design de rețea: tuburi interconectate pentru a forma un cadru structurat.
- Oferă un echilibru între rigiditate și flexibilitate, distribuind sarcinile pe toată structura.
- De obicei, are un design deschis, lăsând motorul expus.
Utilizare:
- În general, cadrul Trellis Frame este o alegere bună pentru motocicletele de dimensiuni medii și mici și pentru motocicletele care necesită o accelerație și o manevrabilitate bune. Cadrul Trellis Frame este, de asemenea, o alegere bună pentru motocicletele care necesită un cadru ușor.
Materiale:
- Adesea realizat din oțel Crom-Molibden datorită combinației dintre rezistență și flexibilitate.
- Aliaje de aluminiu pot fi utilizate în anumite modele pentru a reduce greutatea.
Avantaje:
- Echilibru: Combinația dintre rigiditate și flexibilitate oferă o manevrabilitate bună.
- Reparare facilă : Sectiunile deteriorate pot fi înlocuite individual.
- Estetică : Multe persoane apreciază designul distinctiv și expus al sasiului tip treliș.
Dezavantaje:
- Rigiditate: Cadrul Trellis Frame este, în general, mai puțin rigid decât alte tipuri de cadre. Acest lucru poate duce la o stabilitate mai mică la viteză mare.
- Durabilitate: Cadrul Trellis Frame este, de asemenea, mai puțin durabil decât alte tipuri de cadre, deoarece are componente mobile care ar putea fi deteriorate.
- Protecție: Designul deschis poate oferi o protecție redusă pentru componentele interne.
Sasiul tip treliș rămâne alegerea multor producători și motocicliști datorită esteticii sale, echilibrului tehnic și posibilităților de personalizare. Cu toate acestea, ca și în cazul oricărei tehnologii, există compromisuri care trebuie considerate în funcție de aplicația specifică și preferințele individuale.
8. Cadrul Monococă (Monocoque Frame)

Se referă la un design de cadru de motocicletă în care caroseria exterioară servește și ca element structural principal. Aceasta înseamnă că exteriorul motocicletei nu doar o acoperă, ci are și un rol esențial în rezistența și rigiditatea sa generală. Cadrurile monococă au început să fie utilizate inițial în industria auto și a avioanelor. Au fost introduse în lumea motocicletelor mai târziu, fiind inițial utilizate în cursele de motociclete și ulterior adoptate și pentru motocicletele de stradă.
Caracteristici tehnice:
- Este format dintr-o singură structură integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul.
- Cadrul monococă este, în general, cel mai rigid și mai stabil tip de cadru pentru motociclete, dar și cel mai greu și mai scump.
Utilizare:
- În principal, în motocicletele sportive de înaltă performanță și în cele utilizate în curse. De asemenea, pot fi întâlnite în unele motociclete touring sau de lux.
Materiale:
- Aluminiu pentru o combinație de rezistență și greutate redusă.
- Materiale compozite precum fibră de carbon în modelele high-end sau de curse pentru o rigiditate maximă și o greutate minimă.
Avantaje:
- Rigiditate: Cadrul monococă este, în general, cel mai rigid tip de cadru pentru motociclete. Acest lucru duce la o manevrabilitate excelentă la viteză mare și la o stabilitate ridicată.
- Durabilitate: Cadrul monococă este, de asemenea, foarte durabil, deoarece nu are componente mobile care ar putea fi deteriorate.
- Manevrabilitate: Cadrul monococă oferă o manevrabilitate excelentă, atât la viteză mare, cât și la viteză mică. Acest lucru se datorează faptului că cadrul monococă este foarte rigid, ceea ce permite motocicletei să se îndoaie mai puțin în viraje.
- Stabilitate: Cadrul monococă oferă o stabilitate ridicată la viteză mare. Acest lucru se datorează faptului că cadrul monococă este foarte rigid, ceea ce reduce vibrațiile și oscilațiile.
Dezavantaje:
- Greutate: Cadrul monococă este, în general, cel mai greu tip de cadru pentru motociclete. Acest lucru se datorează faptului că cadrul monococă trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate și a motorului.
- Cost: Cadrul monococă este, de asemenea, cel mai scump tip de cadru pentru motociclete. Acest lucru se datorează faptului că cadrul monococă este mai complex de fabricat.
În încheiere, sasiul monococă oferă o serie de avantaje în termeni de performanță, manevrabilitate și estetică, dar vine cu provocări în ceea ce privește costul și reparabilitatea. Este o soluție populară în lumea curselor și a motocicletelor de înaltă performanță.
9. Cadrul Spar (Twin Spar Frame)

Cadrul Spar este un tip de cadru pentru motociclete care este format dintr-o structură de cadru integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul. Cadrul Spar este, în general, mai rigid decât cadrul diamond frame, dar mai puțin rigid decât cadrul monococă.
Cadrul Spar este format dintr-o singură piesă de aluminiu sau oțel care este realizată prin turnare sau forjare. Cadrul este apoi sudat sau lipit pentru a forma o structură integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul.
Caracteristici tehnice:
- Cadrul Spar este format dintr-o singură piesă de aluminiu sau oțel, care este realizată prin turnare sau forjare. Cadrul este apoi sudat sau lipit pentru a forma o structură integrală care susține atât suspensiile spate, cât și motorul.
- Oferă o rigiditate mare, în special în secțiunile laterale ale cadrului.
- De obicei, are o secțiune transversală care conectează cele două sparuri pentru a îmbunătăți rigiditatea.
Utilizare:
- Cadrul Spar este o alegere bună pentru motocicletele de performanță și pentru motocicletele care necesită o rigiditate și o stabilitate ridicate. Cadrul Spar este, de asemenea, o alegere bună pentru motocicletele care necesită un design elegant.
Materiale:
- Aliaje de aluminiu sunt cele mai comune datorită combinației ideale de greutate și rigiditate.
- Oțel în unele modele mai economice.
- Fibră de carbon în modelele high-end sau de curse pentru maximizarea rigidității și minimizarea greutății.
Avantaje:
- Rigiditate: Cadrul Spar este, în general, mai rigid decât cadrul diamond frame. Acest lucru duce la o manevrabilitate mai bună la viteză mare și la o stabilitate mai mare.
- Durabilitate: Cadrul Spar este, de asemenea, foarte durabil, deoarece nu are componente mobile care ar putea fi deteriorate.
- Manevrabilitate: Cadrul Spar oferă o manevrabilitate bună, atât la viteză mare, cât și la viteză mică. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Spar este mai rigid decât cadrul diamond frame, dar mai puțin rigid decât cadrul monococă.
Dezavantaje:
- Greutate: Poate fi mai greu comparativ cu alte designuri, cum ar fi cadrul tip spalier. Acest lucru se datorează faptului că cadrul Spar trebuie să suporte greutatea suspensiilor spate.
- Cost: Producția sasiului Twin Spar, în special din materiale avansate, poate fi costisitoare.
În concluzie, cadrul Spar este o alegere populară în lumea motocicletelor sportive datorită combinației sale de rigiditate și performanță. Deși poate avea dezavantaje în ceea ce privește greutatea și costul, beneficiile sale în termeni de manevrabilitate și stabilitate sunt clar apreciate de piloți și entuziaști.
10. Cadrul tip diamant(Diamond Frame)

Este un tip de cadru pentru motociclete care este format din două triunghiuri, un triunghi principal și un triunghi spate. Acest tip de cadru este cel mai popular tip de cadru utilizat pe motocicletele de serie.
Cadrul diamond frame este relativ simplu de fabricat și este disponibil la un cost relativ scăzut. Este, de asemenea, relativ durabil și poate rezista la solicitări mari. A fost unul dintre primele designuri de sasiuri pentru motociclete și a avut o influență puternică asupra dezvoltării ulterioare a designurilor de sasiuri.
Caracteristici tehnice:
- Cadrul diamond frame este format din două grinzi longitudinale care se unesc în partea frontală și cea posterioară a motocicletei.
- Triunghiul principal este format din două grinzi longitudinale care se unesc în partea frontală a motocicletei, în apropierea volanului.
- Triunghiul spate este format din două grinzi longitudinale care se unesc în partea din spate a motocicletei, în apropierea motorului.
Materiale:
- Majoritatea sunt fabricate din oțel datorită durabilității și costului său relativ scăzut.
- Unele pot fi realizate din aliaje de aluminiu pentru a reduce greutatea.
Utilizare:
- În general, cadrul diamond frame este o alegere excelentă pentru motocicletele de serie. Este relativ ieftin, disponibil pe o gamă largă de motociclete, suficient de durabil și oferă o manevrabilitate precisă.
Avantaje:
- Simplicitate: Designul său simplu face ca producția și repararea să fie directe.
- Durabilitate: Oțelul folosit în majoritatea sasiurilor Diamond oferă o durabilitate bună.
- Cost redus : Datorită designului și materialelor simple, aceste cadre sunt adesea mai puțin costisitoare de produs.
Dezavantaje:
- Rigiditate : Cadrul diamond frame nu este la fel de rigid ca alte tipuri de cadre, ceea ce poate duce la o manevrabilitate mai puțin precisă în viraje la viteză mare
- Greutate: Cadrul diamond frame este mai greu decât alte tipuri de cadre, cum ar fi cadrul monococă sau cadrul tip spalier.
Sasiul Diamond a fost esențial în evoluția motocicletelor și continuă să fie folosit datorită multor avantaje pe care le oferă. Cu toate acestea, pe măsură ce tehnologia avansează, alte designuri de sasiuri pot oferi beneficii suplimentare pentru anumite aplicații sau tipuri de motociclete.
V-ar mai putea interesa:
Transmisia la Motociclete: Lanț, Curea sau Cardan?
Cu sau fără etanșare: lanțurile de motociclete
Lanțurile moto etanșate sau sigilate: O-Ring X-Ring Z-Ring