Uzura arborilor cu came a motoarelor KTM LC8c pentru modelele 790 și 890

Problema cu uzura excesivă la modelele KTM 790 și 890: detalii și reacții

În ultimii ani, modelele KTM 790 și 890, în special cele produse înainte de 2021, au fost criticate de unii proprietari pentru uzura excesivă al arborelui cu came, o componentă esențială a motorului. Reclamatiile au venit în special de la posesorii modelelor pre-2021, echipate cu motorul LC8c , însă probleme similare au fost semnalate și la modelele ulterioare, inclusiv gama Husqvarna Norden 901.

Arbore cu came LC8c

Cauzele problemei și reacția KTM

Se crede că uzura excesivă a fost cauzată, în principal, de o lubrifiere insuficienta la modelele produse înainte de 2020 și de utilizarea unor culbutori subdimensionati la modelele pre-2021. Cu toate acestea, KTM susține că aceste probleme au fost rezolvate. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat: „Arborii cu came utilizati pe platforma LC8c nu au niciun defect inerent. Componentele afectate îndeplinesc specificațiile tehnice pentru utilizarea lor prevăzută. Aceasta include duritatea metalului utilizat, lățimea culbotorilor și lubrifierea suficientă a acestora.”

KTM a mai menționat că, pentru modelele 2021, au fost introdusi culbutori mai lati, iar pentru modelele începând cu 2020 s-a adăugat un filtru suplimentar pentru ulei, îmbunătățind performanța motorului.

Arbore cu came LC8c

Reacții din partea proprietarilor

Deși KTM afirmă că problema a fost rezolvată, numeroși proprietari continuă să își exprime nemulțumirile pe platforme online. Un grup de Facebook intitulat „KTM Failed Camshafts – 790/890 & 901” a adunat pana acum, 20.09.2024, peste 10000 de membri, unde se discută despre cazurile de uzură excesivă. KTM a recunoscut 29 de cazuri de defecțiuni în Marea Britanie, toate fiind reparate în garanție. În același timp, brandul a subliniat că aproximativ 55.000 de modele KTM 790 Duke și KTM 790 Adventure au fost produse la nivel global până în 2020.

Întrebată dacă va lansa o campanie de rechemare, KTM a răspuns că numărul mic de cazuri raportate permite rezolvarea lor individuală. De asemenea, compania a menționat că simptomele, cum ar fi scăderea puterii motorului sau zgomote neobișnuite, apar pe o perioadă lungă de timp și nu reprezintă un risc imediat pentru siguranța utilizatorilor. În astfel de cazuri, proprietarii sunt sfătuiți să se prezinte la un dealer autorizat KTM pentru inspecție.

Păreri externe

În ciuda afirmațiilor KTM, unii experți din domeniu au continuat să investigheze problema. Coober GmbH, (https://coober.at/ ) o companie austriacă specializată în inginerie și analize de motoare, a publicat imagini cu un motor din 2023 care prezenta uzură excesivă a arborelui cu came, sugerând că problema nu a fost complet rezolvată.

Blaire Knight, un inginer de la Universitatea din Queensland, a experimentat o defecțiune similară la modelul său KTM 790 și, după ce a analizat componenta, a descoperit că duritatea acesteia era insuficientă. Testul Rockwell a arătat o duritate de 51, când valorile normale ar fi trebuit să fie între 58 și 60. KTM a răspuns că nu poate comenta pe baza investigațiilor personale ale inginerului Knight și că toate produsele lor sunt supuse testelor riguroase în timpul dezvoltării și monitorizării post-vânzare.

Cazuri particulare

Un alt caz a fost semnalat de Charlie Cottle, un posesor al unui KTM 790 Adventure din 2020, cu 15.870 de mile parcurse. După ce a deschis motorul, a descoperit o uzură de 4-5 mm pe came, similară cu cea a unui motor cu 200.000 de mile la bord. În ciuda acestui fapt, KTM nu a acoperit reparația în garanție, iar Cottle a fost nevoit să plătească £2900 pentru reparații.

Concluzie

Deși KTM susține că a rezolvat problemele de uzură a camelor pe modelele mai recente, numeroși utilizatori continuă să se confrunte cu această problemă. Deși compania oferă soluții individuale și susține că nu există un risc major pentru siguranța utilizatorilor, proprietarii afectați sunt sfătuiți să monitorizeze performanța motorului și să contacteze dealerii autorizați KTM în cazul în care observă simptome suspecte.

Alte articole interesante puteti gasi aici

Scroll to Top