Viscozitatea uleiului de motor

Viscozitatea uleiului de motor se referă la măsura rezistenței sale la curgere. Cu alte cuvinte, este o reprezentare a “grosimii” sau “fluidității” uleiului. Un ulei cu o viscozitate mare este mai gros și va curge mai lent, în timp ce un ulei cu viscozitate scăzută este mai subțire și va curge mai repede.

Factori care influențează viscozitatea:

  1. Temperatura: La temperaturi scăzute, uleiul se îngroașă, iar la temperaturi înalte, devine mai fluid. Din acest motiv, viscozitatea este adesea specificată la anumite temperaturi.
  2. Aditivi de Viscozitate: Acești aditivi sunt utilizați în uleiurile multigrade pentru a modifica vâscozitatea uleiului la diferite temperaturi, asigurându-se astfel că uleiul rămâne suficient de gros pentru a proteja motorul la temperaturi ridicate și suficient de subțire pentru a curge la temperaturi scăzute.

Clasificari

Clasificările SAE (Society of Automotive Engineers) sunt utilizate pentru a descrie viscozitatea uleiului de motor. De exemplu, un ulei cu clasificarea SAE 10W-40 este un ulei multigrade:

  • “10W” indică viscozitatea uleiului la temperaturi foarte scăzute (W vine de la “Winter” sau “iarnă” în engleză). Cu cât numărul este mai mic, cu atât uleiul este mai subțire la temperaturi scăzute.
  • “40” indică viscozitatea uleiului la temperatura de funcționare normală a motorului (100°C). Cu cât numărul este mai mare, cu atât uleiul este mai gros la această temperatură.

Este esențial să se aleagă uleiul cu viscozitatea potrivită pentru motor, deoarece o viscozitate incorectă poate duce la o lubrifiere insuficientă, uzură prematură și, în anumite condiții, chiar la avarii ale motorului.

SAE (Society of Automotive Engineers) a dezvoltat un sistem de clasificare pentru uleiurile de motor pentru a determina viscozitatea acestora, adică rezistența lor la curgere. Această clasificare este universal acceptată și folosită în toată industria auto. Clasificarea SAE se referă strict la viscozitate și nu la calitatea uleiului sau la alte proprietăți.

Uleiuri Monograde (temperaturi ridicate):

Uleiuri Monograde (temperaturi ridicate):

Aceste uleiuri au o singură clasificare de viscozitate la temperaturi ridicate (100°C). Exemple includ:

– SAE 20

– SAE 30

– SAE 40

– SAE 50

– SAE 60

Cifra indică viscozitatea uleiului la 100°C. Cu cât numărul este mai mare, cu atât uleiul este mai vâscos la acea temperatură.

Uleiuri Monograde (temperaturi scăzute):

Aceste uleiuri sunt clasificate pentru performanța lor la temperaturi scăzute. Sunt denumite cu litera “W” (care reprezintă “Winter” sau “Iarnă”):

– SAE 0W

– SAE 5W

– SAE 10W

– SAE 15W

– SAE 20W

– SAE 25W

Cu cât numărul dinaintea “W” este mai mic, cu atât uleiul rămâne mai fluid la temperaturi scăzute.

Uleiuri Multigrade:

Aceste uleiuri sunt formulate pentru a funcționa eficient la o gamă largă de temperaturi. Ele combină propriile caracteristici ale uleiurilor de iarnă cu cele ale uleiurilor de temperaturi ridicate. Exemple:

– SAE 5W-20

– SAE 5W-30

– SAE 10W-30

– SAE 10W-40

– SAE 15W-40

– SAE 20W-50

În aceste clasificări, primul număr (înainte de “W”) reprezintă viscozitatea la temperaturi scăzute, iar al doilea număr indică viscozitatea la 100°C.

Este important să rețineți că, deși clasificarea SAE vă oferă informații despre viscozitatea uleiului, ea nu vă spune nimic despre calitatea uleiului sau despre aditivii. Calitatea și specificațiile sunt adesea dictate de organizații și standarde precum API (American Petroleum Institute) sau ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile). Când selectați uleiul pentru vehiculul dvs., consultați întotdeauna manualul vehiculului pentru recomandări privind viscozitatea și specificațiile uleiului.

1 thought on “Viscozitatea uleiului de motor”

Leave a Comment

Scroll to Top